Skip to main content

Posts

  • Tutorial for VOICE 3.0

    This tutorial explains how to navigate in and use the new VOICE 3.0 Online interface for the Vienna-Oxford International Corpus of English, developed by the VOICE CLARIAH project team and released in September 2021. The tutorial introduces the web interface, explains how to run search queries, apply filters for the creation of sub-corpora and set bookmarks. In addition, it provides short quizzes and links to short videos explaining the design and functions of the VOICE 3.0 interface.

    Authors
    • Marie-Luise Pitzl
    • Stefanie Riegler
    • Ruth Osimk-Teasdale
    Read more
  • Langzeitarchivierung

    Definition des Begriffs Archivierung - Analoge vs. digitale Archivierung, mit besonderem Augenmerk auf die digitale Langzeitarchivierung - Praktische Hinweise aus der Sicht der Datenersteller*innen

  • Einführung in Metadaten und Dokumentation

    Anschließend an die "Grundlagen des Datenmanagements" bietet dieses Kapitel eine Einführung in das Thema Metadaten. Was sind Metadaten? Aus welchen Komponenten bestehen sie? Und welche Typen von Metadaten können wir unterscheiden?

  • Grundlagen des Datenmanagements

    Dieses Kapitel erläutert einige grundlegende Regeln für ein aktives und gutes Datenmanagement und beschreibt, wie Dateien und Ordner sinnvoll und eindeutig benannt und strukturiert werden können, wie man mit Versionierung arbeitet und welche Dateiformate für die Nachnutzbarkeit und Langzeitarchivierung geeignet sind.

  • Introduction to Dictionary Users

    The goal of this course is to introduce students to the important role played by dictionary usage research when developing and implementing new dictionaries. The course will address the question of how different types of target users (in terms of age, language proficiency and pre-existing skills) or different types of use (encoding, decoding, translation etc.) influence the scope of the dictionary, the lemma selection process or the very structure of a dictionary entry. At the end of this course, students will have a fundamental understanding of the ways in which user research (both commercially and academically) can contribute to the tailoring of lexicographic content. Going beyond the realm of user-centered lexicography, the course will also explore possible user contributions in the creation of content and the increasing importance of crowdsourcing in lexicography.

  • A Short Introduction to Figma

    This chapter provides a short introduction to the collaborative tool Figma, which allows teams to design an effective user interface for a website or project.